Czym się charakteryzuje joga B.K.S. Iyengara

Joga Iyengara opiera się na „Joga Sutrach” Patanjalego. Jest to dzieło filozofii indyjskiej zawierające całą wiedzę na temat czym jest joga, jaki jest jej cel, kiedy jesteśmy w jodze, jak praktykować jogę. Początkowo Iyengar czerpał wiedzę od swojego wuja Tirumalai Krishnamacharya praktykując styl Astanga, a dalej przez poszukiwania we własnej praktyce. Obserwował siebie i swoich uczniów często w różnym stanie psycho fizycznym i emocjonalnym, a wynikiem tych obserwacji jest charakterystyczna metoda jaką sam ukształtował. Iyengar jako dziecko był bardzo chorowity, a dzięki jodze odzyskał w pełni zdrowie i energię. W dorosłym już wieku doznał dwóch wypadków, które były impulsem do zmiany techniki praktyki jogi. Kiedy ciało jest zdrowe, silne, mobilne, elastyczne wtedy nie ma przeszkód w wykonywaniu asan*. Kiedy ciało jest bezsilne, sztywne, asymetryczne i boli, wówczas asany sprawiają trudność. Iyengar doświadczył tego na sobie, jak również zaobserwował na swoich uczniach kiedy nie byli w stanie usiąść prosto i wydłużyć kręgosłupa. Widział problem w unoszeniu rąk nad głowę.  Rozszerzanie klatki piersiowej przysparzał ból. Zauważył że nie jest możliwa praktyka jogi jaką znał dotychczas. Dlatego zaczął szukać rozwiązania dla siebie i innych potrzebujących „pomocy”. Stąd pojawiły się klocki, paski, krzesła, koce, wałki, tresery i wiele innych drewnianych, stalowych i miękkich pomocy. Pomoce te, nie służą temu aby ułatwić ustawienie ciała w pozycji, a służą temu, aby ciało miało możliwość wejścia do pozycji w konkretny sposób, z konkretnym celem, aby pojawiła się konkretna akcja w ciele np. w wygięciach w tył krzesło pomaga ustawić kręgosłup piersiowy w wygięciu; w skłonach w przód koce dają możliwość wydłużenia się od pośladków i wydłużenia kręgosłupa w przód; w pozycjach stojących kostki dają możliwość ustawienia ciała w odpowiedniej płaszczyźnie. A dlaczego te ustawienia ciała są takie istotne? Iyengar praktykował jogę przez całe swoje życie osiągając w tym mistrzostwo. Docierając do celu jogi i stanu samadhi*. W swojej praktyce zauważył ogromną rolę asany i pranajamy ponieważ są najbardziej namacalne, a dzięki odpowiedniej ich praktyce pojawiają się pozostałe składowe jogi. Asana jako pierwsza kontaktuje nasze ciało fizyczne z umysłem. To w asanie zaczynamy rozróżniać poszczególne elementy ciała. Poszerzamy jego czucie, świadomość i oddziaływanie na umysł. Zaczynamy rozumieć, że sposób w jaki pracujemy z ciałem ma wpływ na nasz oddech, emocje i nerwy. Dlatego tak ważne jest odpowiednie ustawienie ciała i kręgosłupa. W każdej asanie chcemy połączyć ciało w jedność: kończyny z tułowiem i tułów z głową, a elementem łączącym jest kręgosłup. Kiedy ciało jest jednością, energia krąży równomiernie. Kiedy przepływ energii jest równomierny, jesteśmy zdrowi. Ciało jest zdrowe, emocje wyciszone, układ nerwowy i oddech spokojny. Czujemy wewnętrzną spójność. Pranayama* pojawia się jednocześnie z asaną. Asana przygotowuje ciało do pranayamy, a pranayama jest przygotowaniem do pratyahary*. Na lekcjach jogi skupiamy się na pracy w asanach, a pranayama często jest oddzielnie prowadzoną lekcją. Medytacja pojawia się na wstępie lub w trakcie zajęć zaawansowanych lub jako niezależne lekcje. To rozdzielenie jest po to, aby mieć wystarczająco dużo czasu na asanę, pranayamę i medytację.

Iyengar doświadczył stanu samadhi, stanu niebytu, pochłonięcia w bezkresie czasu i przestrzeni. Iyengar zawsze odnosił się do „Joga Sutr” Patanjalego i to właśnie ta wiedza jest wyznacznikiem czym jest joga i jak praktykować jogę. Nie należy rozumieć jogi metodą Iyengara jako gimnastyki fizycznej. Fizyczność jest na początku kiedy stawiamy pierwsze kroki. Potrzebujemy fizyczności dla zjednoczenia ciała, oddechu i umysłu. A kiedy to osiągniemy naturalnie pojawią się pozostałe składowe jogi i błogostan:) 

* asana – pozycji jogowa

* pranayama – sztuka oddechu

* pratyahara – wycofanie zmysłów

* samadhi – cel jogi jakim jest połączenie z wewnętrzną Jaźnią

Tekst: Iwona Gajko

Przeczytaj również